U bent hier

 

juni 2016

ONLINE CONTACT OPNEMEN MET UW GEMEENTE

Om te vermijden dat de burger tijd zou verliezen in de kantoren van de gemeentelijke overheid of dat de wachtrijen stress of zelfs agressiviteit zouden opwekken, is het wellicht veel eenvoudiger dat burgers een afspraak maken. Een dergelijke oplossing die de e-administratie bevordert, werd ingevoerd door GIAL voor de Stad Brussel.
 

Dankzij deze mogelijkheid om sinds 1 juni 2016 via internet een afspraak te maken, kan de burger contact opnemen met de dienst Bevolking (departement Demografie van de Stad Brussel) om de dag en het uur te bepalen van zijn ontmoeting in functie van de bezettingsgraad van de loketten. 

Deze afspraken kunnen gaan om aanvragen, hernieuwingen of intrekking van identiteitsbewijzen (identiteitskaarten, verblijfsvergunningen), paspoorten en rijbewijzen. De afspraken kunnen gemaakt worden bij het Administratief Centrum of in de verbindingsbureaus Louiza en Neder-Over-Heembeek (binnenkort Laken).

In enkele muisklikken

De procedure is eenvoudig omdat je enkel naar de site van de stad moet gaan op de pagina bestemd voor de welbepaalde verrichting, en moet klikken op “Afspraak maken”. Eens de internetgebruiker kennis genomen heeft van de algemene voorwaarden, klikt hij opnieuw op “Afspraak maken” en krijgt hij toegang tot het online afsprakenformulier.

In 4 stappen:

  1. Hij kiest de activiteit gelinkt aan zijn afspraak (aanvraag/intrekking…), het systeem verfijnt de opdracht afhankelijk van de selectie.
  2. Hij kiest de plaats, de dag en het uur van zijn afspraak (volgens de beschikbaarheid van de loketten).
  3. Hij vult zijn persoonlijke gegevens in. Het systeem maakt bepaalde velden verplicht en andere facultatief. De burger kan, indien hij dit wenst, een opmerking toevoegen en kan zijn afspraak bevestigen.
  4. De bevestiging van de afspraak met alle details wordt online getoond en kan geprint worden.

De burger kan via het systeem op elk moment de documenten die noodzakelijk zijn voor de afspraak zien en printen, bijvoorbeeld pasfoto, geboorteakte, een certificaat, het te betalen bedrag, … De burger ontvangt bovendien een bevestigingsmail; via een link kan hij de afspraak verplaatsen of annuleren.

GIAL op het salon van de beleidsmakers

​GIAL zal zeker aanwezig zijn op Publica, het salon van de beleidsmakers, dat plaatsvindt in Tour & Taxis (Brussel) op 2 en 3 juni 2016. De ideale gelegenheid om kennis te maken met GIAL, zijn aankoop- en opdrachtencentrale en zijn partners.

Het salon Publica is bestemd voor beleidsmakers, zowel voor verkozenen als voor ambtenaren. Het moet concrete antwoorden en oplossingen aanreiken voor de problemen en behoeften die samenhangen met de dagelijkse uitoefening van hun functies… De 5.000 verwachte bezoekers mogen zich verheugen op 150 stands, 50 conferenties en 20 workshops.

GIAL zal er stand 140 innemen. De bezoekers aan de stand zullen informatie ontvangen over de aankoop- en informaticaopdrachtencentrale van GIAL, in het bijzonder over zijn referenties, de markten die in aanmerking komen, het aansluitingscontract... Het is de ideale gelegenheid om kennis te maken met de partners van GIAL: Bizliner, Défilangues, Dell, Elite Technologies, Fujitsu, Infradata, IRIS Solutions, Lexmark, Mimeos, RealDolmen, Redhat, SAS, Systemat.

Stand GIAL à Publica

Men kan er ook kennismaken met de door GIAL ontwikkelde oplossingen en diensten als informaticacentrum van de Stad Brussel.